Farklı Düşün*Değerli Antrenör, Öğretmen, Yönetici Arkadaşlarım ve Okurlarımız,
Yazmaya başladığım günden itibaren gelen okur yorumlarının hepsini büyük bir keyifle okuduğumu ve farklı yorumlardan birçok şey öğrendiğimi, düşünmeme ve sorgulamama neden olduğunu belirtmek isterim.
Steve Jobs biyografisinin anlatıldığı “Steve Jobs” kitabında, çalışanlarına şöyle seslenmektedir;
“Farklı olun, farklı düşünün: Sıradan işler yapmaktansa aykırı işler size farklılığı getirecektir.” Bununla da yetinmeyen Steve Jobs çalışanlarına iş yerinde “Farklı Düşün” tişörtleri giydirmişti.
Sevgili Okurlar,
1968 yılında 3M firmasının araştırma sorumlusu mühendisleri, Dr Spencer Silver önderliğinde Amerikan Hava Endüstrisi başta olmak üzere birçok alanda kullanılmak üzere ‘dünyanın en güçlü’ yapıştırıcısını bulmak üzere çalışmaya başlarlar.
Ar-Ge birimi mühendisleri en güçlü yapıştırıcıyı bulamadıkları gibi birçok güçsüz yapıştırıcı ortaya çıkarırlar. Mühendisler en güçlü yapıştırıcıya odaklandıkları için diğer formülleri “çöp” diye niteleyerek “işe yaramaz” kategorisine koyarlar. Ancak buldukları bu yapıştırıcılardan bir-ikisi hem dik yüzeyde tutuş sağlıyor hem de ardında kalıntı bırakmıyordu.
1973 yılında 3M firmasının Ar-Ge laboratuvarının başına geçen Dr. Silver bulmuş oldukları ardında kalıntı bırakmayan yapıştırıcı üzerine çalışmalara başlar. Bizlerin de mantar pano olarak bildiği cismin üzerinde kullanılabileceğini düşünerek çalışmalarına devam ederler. Mantar pano satışlarının çok az olması nedeniyle ilk başta istenilen sonuçları alamazlar.
Süreç bu şekilde ilerlerken oldukça başarılı bir çalışan olan ürün geliştirme mühendisi Arthur Fry devreye girer. (Bu arada şirket içinde bu yapışkan için zaman harcanmasını istemeyen bir grup mühendis de bulunmaktaydı.)
Arthur Fry ve Spencer Silver, kitap okurken sayfaların kenarlarını katlamamak ve kitaplara zarar vermemek için bu yapıştırıcıyı not kağıtlarının arkasına sürüp kitap sayfalarına işaretleme yapabileceklerini görürler ve sonucunda;
Dünyanın en güçlü yapıştırıcısını bulma çalışmalarından, ‘FARKLI DÜŞÜN’CELERE gösterilen saygı ve sabır sonucunda 1980 yılında “POST-IT” ürün olarak ortaya çıkar.
Sevgili Okurlar,
Ülkemizin en önemli sorunlarından birinin karşıt-farklı fikirleri duymak istememek olduğunu düşünüyorum. Aslında bu en iyi ‘ben’ bilirim merkezci yapımızın ailelerimizde başlayıp maalesef okullarımızda da pekiştiğini gösteren bir durum. Evde en iyi aile büyükleri bilir, okulda da öğretmenler bilir….
Sonucunda başkalarının fikrine saygısı olmayan ve duymak istediklerini duymadığında ya ağzına geleni söyleyen ya da kaba kuvvete başvuran insanların yetişmesine neden oluyoruz.
Önemli olan, birbirimizi duyabileceğimiz tonda yazabilmemiz, konuşabilmemiz, iletişim kurabilmemiz ve düşüncelerimizi ifade edebilmemiz dir. Yani birbirimizle “EMPATİ” kurabilmemizdir.
Hepimizin (hakaret içermediği müddetçe) farklı fikir ve düşünceleri saygı ile dinlemesi ve zenginlik olarak görmesi gerekmektedir.
Yazdığım ilk günden bugüne kadar, yazılarıma büyük bir nezaketle görüşlerini yazan okurlarımıza ben de açtıkları “farklı pencereler” için teşekkür ederim.
Hepimizin farklı fikir ve düşünceleri zenginlik kabul etmesi dileğiyle, tüm okurlarımıza, sevdikleriyle birlikte güzel bir bayram geçirmesini dilerim.
Saygılarımla*“Farklı Düşün” 1997’den 20002 yılına kadar Apple tarafından kullanılan bir reklam sloganıdır